Dampskipet Jarlsberg gikk i flere tiår i rutetrafikk mellom Tønsberg og Oslo. Båten la fra kai i Tønsberg klokken 7 om morgenen, og returnerte klokken 7 om kvelden.

Tekst: Thomas Nilsen

DS Jarlsberg bygd i 1912 fotografert i 1950 av Peder L. Stangeby (Utlånt av Slottsfjellsmuseet)

DS Jarlsberg bygd i 1912 fotografert i 1950 av Peder L. Stangeby (Utlånt av Slottsfjellsmuseet)

 

På brygga i Tønsberg sikret ”Kølla-Pål” nye ladninger med kull til dampkjelen mens den lå fortøyd like ved Tollboden. Skipet var innom Husø, Vallø, Åsgårdstrand, Holmestrand og Drøbak for å ta med reisende på vei til Vippetangen i Oslo. Passasjerene koste seg på dekk i solskinnet, eller satt inne under dekk i de plysjrøde salongene.

Edvard Munch

En varm og lummer Julidag sad Braandt på dækket til Jarlsberg. Han længtet efter at komme du fra byen fra.

Dette skrev kunstneren Edvard Munch i et notat datert 1890-1892. I år er det 150 år siden han ble født. Edvard Munch reiste i inn og utland, og mange av reisene startet med båt. Reisen til huset i Åsgårdstrand startet med DS Jarlsberg. To båter har hatt dette navnet og fraktet passasjerer mellom Tønsberg og Oslo. Den første ble bygget i 1879 og den siste i 1912. Et udatert brev forteller oss at Edvard Munch ikke bare reiste med båten, men også fikk tilsendt eiendeler med rutebåten.

Dramatikk på havet

DS Jarlsberg gjennom den gamle svingbrua mellom fastlandet og Nøtterøy. Foto fra 1950. Svingbua ble erstattet av dagens bro i 1957. (Utlånt av Slottsfjellsmuseet)

DS Jarlsberg gjennom den gamle svingbrua mellom fastlandet og Nøtterøy. Foto fra 1950. Svingbua ble erstattet av dagens bro i 1957. (Utlånt av Slottsfjellsmuseet)

DS Jarlsberg II ble bygget ved Lindholmens Mekaniske verksted A/B i Gøteborg i Sverige i 1912. Skipet var sertifisert til å frakte 400 passasjerer. De fleste seilasene til Oslo gikk smertefritt, men hun grunnstøtte to ganger. I 1926 ved Fjærskjær ved Vallø og igjen i 1927 ved Torgersøya. Skadene i 1926 var på hele 175.000 kroner og det tok litt over to dager å få skipet av skjæret. I 1927 ble passasjerene fraktet til Tønsberg i livbåter, akterstevnen var ødelagt og ble reparert ved Kaldnes Mekaniske verksted. Rederiet slapp unna med 6.000 kroner.

Rederiet P. Johannessen

Peder Johannessen var med å stifte Tønsberg og Hortens Dampskipselskap i 1875. Han hadde bakgrunn fra Tønsberg privatbank. Med seg hadde han skripsreder Joh. Harbitz, konsul N. Bugge og apoteker A. Skive fra Tønsberg. Etter hvert fikk rederiet mange dampskip, flere bygget i Sandefjord eller Fredrikstad. Men i 1935 hadde rederiets flåte skrumpet inn til 3 skip, MS Horten, DS Jarlsberg og Tønsberg 1, på til sammen 666 brt.

Med bredspor til Oslo

DS Jarlsberg legger til ved Brygga i 1930- årene ved Tollboden. Ut fra flaggene i folkemengden kan det være i forbindelse med en politisk markering i regi av Arbeiderpartiet. (Utlånt av Slottsfjellsmuseet)

DS Jarlsberg legger til ved Brygga i 1930- årene ved Tollboden. Ut fra flaggene i folkemengden kan det være i forbindelse med en politisk markering i regi av Arbeiderpartiet. (Utlånt av Slottsfjellsmuseet)

På spørsmål om hvorfor båt, og ikke tog til Oslo, svarer eldre tønsberggensere at de kan huske det var billigere med båten og en langt mer spennende reise. Det var med DS Jarlsberg mange tok sin første tur ut av Tønsberg. Til Oslo for å tilbringe noen dager eller uker hos familie, eller for å kjøpe gaver for sine første opptjente penger. I 1954 var det slutt. NSB hadde nå fått byttet ut sin smalsporede bane med en ny bredsporet bane. De kunne nå utkonkurrere kystbåtene som gikk mellom byene i Oslofjorden. DS Jarlsberg ble solgt til Brødrene Anda fra Hundvåg ved Stavanger og nedrigget til lekter året etter. En transporthistorisk epoke var over.

Bøker av artikkelforfatteren (Bokhandel eller via forlagene) :

Krig og fred – Vestfold våren 1945

Familiene som forsvant – Vestfolds jødiske befolkning 1880-1945

Medforfatter (Med Dag O. Bruknapp):

De valgte å kjempe – Vestfoldinger i felttoget 1940

Les mer i Krig og Fred - Vestfold våren 1945.
Les mer i Krig og Fred – Vestfold våren 1945.

familiene_som_forsvant_med_terning reklame2

valgte-a-kjempe